Vision Blog

Megéri az üzleti szolgáltató központoknak Magyarországon működni

A Shared Service Centert (SSC) üzemeltető vállalatok kedvelt célpontja lett Magyarország, így a szektor az egyik legjelentősebb iparággá vált az utóbbi években. Miért ennyire vonzó hazánk, milyen típusú szolgáltatásokat kínálnak ezek a központok, küzdenek-e munkaerőhiánnyal, jellemző-e a fővárosközpontúság, megviselte-e őket a világjárvány és a gazdasági válság? Kolléganőnk, Pákozdi Dorottya, SSC-toborzási vezetője nyilatkozott a témában.

 

„A szolgáltató központok létesítésénél az elsődleges szempontok a fenntartható üzletmenet és a minőségi munkaerő – ezek a feltételek biztosítottak hazánkban. A bérköltségekben és a járulékokban is versenyképes Magyarország” – mondta Fazekas Máté, a BT (British Telecommunications) Régiós Szolgáltató Központjának kommunikációs és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője. „Amikor egy cég komplexebb feladatokat szeretne a központjába hozni, akkor a képzés minősége és az elérhető szakképzett munkaerő lesz fontos” – tette hozzá.

Pákozdi Dorottya, a Vision Recruitment Kft. SSC-toborzási vezetője szerint Magyarország azért is népszerű hely a Shared Service Center-ek számára, mert itt van költséghatékony munkaerő, amit az utóbbi időben tapasztalt euró árfolyam-változás tovább fokozott. Kedvező az adózási rendszer és hazánkban rendkívül jól képzett a munkaerő, amelyet a fővárosban és a nagyvárosokban lévő magas színvonalú oktatási intézmények biztosítanak.

Válság idején is aktív a toborzás
Megéri az üzleti szolgáltató központoknak Magyarországon működni
Pákozdi Dorottya, Vision Recruitment Kft.

„Az SSC-k, vagyis az üzleti szolgáltató központok Magyarország gazdaságában kulcsfontosságú szerepet játszanak. Sok más szektorral szemben ezt az ágazatot a pandémia sem rázta meg, azt tapasztaltuk, hogy ezen cégek többségénél a legkritikusabb időszakban sem állt meg a toborzás, sőt a foglalkoztatottak száma folyamatosan növekedett. Mára már elmondhatjuk, hogy a hazánkban működő SSC-k pedig egyre nagyobb jelentőséggel bírnak regionális vagy akár globális szinten is” – fogalmazott Pákozdi Dorottya.

A legtöbb nyitott állásajánlat a pénzügyi, a számviteli, a kontrolling-, az ügyfélszolgálati, illetve a HR- és az IT-területen van, de keresettek a beszerzési és a logisztikai pozíciók is. Szinte valamennyi munkakörhöz szükséges a folyékony angol nyelvtudás, sok esetben elvárás még egy, akár különleges idegen nyelv magas szintű ismerete is.

A kilencvenes évek derekán elsősorban a munkaerő mennyisége volt fontos. Mára a magasabb hozzáadott értékű munkát preferálják, ugyanakkor egyre nehezebb megfelelő szakembereket találni. A közeljövőben egyre tapasztaltabb és komplexebb tudással rendelkező seniorokra lesz szükség. A vállalkozások helyzete megváltozott a covid és a jelenlegi gazdasági helyzet hatására. Sok helyen költségcsökkentésre volt szükség, ami a szolgáltató központok és Magyarország felé terelte a forgalmat. „Még mindig bíznak a cégek abban, hogy Magyarországon van számukra megfelelő munkaerő. Amikor már nem lesz, a megoldást, előre láthatóan a harmadik országból érkezők munkavállalásának megkönnyítése hozhatja” – vázolta fel Fazekas Máté.

Tárt karokkal várják a karrierváltókat is, a cél láthatóvá válni
Megéri az üzleti szolgáltató központoknak Magyarországon működni
Fazekas Máté, British Telecommunications

A BT-nél jelenleg 260 nyitott pozíció van, húsz különböző területen a HR-től a pénzügyön és a sales-en át, a magas hozzáadott értékű technológiai szakterületekig. Minden pozícióhoz szükséges magabiztos nyelvtudás és komplex problémamegoldó képesség. A karrierváltók fontos célpontjai lettek a szolgáltató központoknak. „Hozzánk is jöttek sokan. Átnyergeltek például a vendéglátásból, hiszen nyelveket ott is beszélni kellett és pénzügyi feladatokat is elláttak. Főleg onnan érkeztek, ahol az elmúlt két évben a megélhetés bizonytalan volt. Így találtak munkát nálunk pedagógusok, de közgazdászok és jogászok is” – hangsúlyozta a kommunikációs és vállalati kapcsolatok vezetője.

Az egyetemisták java része nem ismeri a szolgáltató központokat. Akik mégis, remek munkahelyet és karrierlehetőséget látnak benne. „Kiemelt feladatunk, hogy megismertessük a szektort. Az alacsony ismertség oka, hogy olyan márkák és cégek dolgoznak ebben a szektorban, amelyeknek nincs lakossági üzletága. Nehéz így munkáltatói márkát építeni. A szolgáltató központok 80 százaléka Budapesten van, a jó közlekedési lehetőség és a megfelelő munkaerő elérhetősége miatt. Debrecenben is van irodánk, de tudatos döntés volt, hogy milyen jellegű munkákat viszünk oda” – emelte ki Fazekas Máté.

Az egyre fokozódó munkaerőhiányra tekintettel megfigyelhető, hogy az SSC-k a tömeges toborzásra szakosodott toborzócégek mellett egyre nagyobb arányban vesznek igénybe a cégükhöz, a Vision Recruitmenthez hasonló, magasabb szintű szolgáltatást nyújtani képes fejvadászcégek szolgáltatását – tudtuk meg a toborzási vezetőtől.

Megoldás-e a távmunka?

A Vision Recruitment szakértője is úgy tapasztalja, hogy a szektor erősen Budapest-centrikus, de a fővároson kívül kedvelt helyszín még Székesfehérvár, Debrecen és Szeged. A világjárvány hatására nagy mennyiségben nőtt a távmunkában végezhető pozíciók száma és ezáltal a fővároson kívüli foglalkoztatás is nagyobb arányban lehetségessé vált, amely jelentősen hozzájárul a vállalatok bővüléséhez. Az elmúlt évek egyik gátló tényezője a főváros munkaerőpiaci túltelítettsége volt, ezért az SSC-k nemcsak kiemelkedő bérezéssel, hanem számos más módszerrel is igyekeznek a munkaerőt megtalálni és megtartani. Korábban is jellemző volt erre az ágazatra, hogy igyekeztek rugalmasan kezelni az otthoni munka kérdését.

A covid következtében elterjedt 100 százalékos home office után a British Telecommunications-nél azt gondolták, hogy a szektor fővárosközpontúsága csökkenni fog. Kiderült viszont, hogy a hatékonyság visszaesett a home office-ban, ezért egyre fontosabbá válik a fizikai jelenlét a BT-nél, és így nem mindegy, hogy földrajzilag hol van a potenciális munkaerő.

Versenyelőnyt hoznak a szolgáltatások

Az SSC-k a már említett területek mellett egyre gyakrabban nyújtanak banki, biztosítási vagy jogi szolgáltatásokat is, illetve foglalkoznak különféle K+F tevékenységgel. Elmondhatjuk, hogy a hazánkban működő SSC-k egyre nagyobb jelentőséggel bírnak regionális vagy akár globális szinten is. A hazai szolgáltató központok nemzetközi trendeket és szabványokat követnek, így különösen nagy hangsúlyt fektetnek a globalizáció adta lehetőségek kihasználására.

„Az SSC-k a technológiai fejlődés, az automatizálás éllovasainak számítanak. A szolgáltatóközpontok kialakításával a nemzetközi vállalatok versenyelőnyre tudnak szert tenni, mivel a szolgáltatásokat egy központi helyen biztosítják, ami csökkenti a költségeket és növeli a hatékonyságot” – magyarázta Pákozdi Dorottya. Hazánkban a gazdasági jelentőségük növekszik, mivel folyamatosan új munkahelyet teremtenek. Míg globálisan a költséghatékony működés kiaknázásával tudják növelni nemzetközi versenyképességüket a multicégek.

Forrás: Megéri az üzleti szolgáltató központoknak Magyarországon működni – Behaviour

Scroll to Top