Vision Blog

A Behaviour-HR magazin márciusi lapszámában átfogó cikksorozatot jelenített meg az ellenajánlat-adás elterjedt gyakorlatának súlyos negatív következményeiről. Munkaerőpiaci szakértők, valamint vállalati HR-és cégvezetők szólaltak fel annak érdekében, hogy felhívják a figyelmet az elharapódzott tendencia rendkívül káros hatásaira. Kolléganőnk, Pákozdi Dorottya SSC toborzási vezető, osztotta meg gondolatait a témában.

 

Egyre többen szólalnak fel az ellenajánlat ellen
Dr. Molontay Patrik, HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft.

Bérfeszültség és fokozódó bérnyomás, presztízsvesztés, lojalitáscsökkenés, munkahelyi kapcsolatok romlása, „blöffhullám” elindulása, hosszú távú veszteség – csak néhány példa az ellenajánlat-adás és elfogadás rendkívül káros következményeiről. Dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója, a márciusi lapszámban megjelent cikkünkben részletesen kifejtette, hogy a visszalépő jelöltek száma az elmúlt időszakban drasztikusan növekszik, melynek legfőbb oka, hogy ellenajánlatot kapnak jelenlegi munkáltatójuktól. A tömegessé vált jelenség súlyos munkaerőpiaci következményekkel jár, továbbá kifejezetten káros hatással van a munkavállalói lojalitásra, és erős bérfeszültséget okoz. Pákozdi Dorottya, a Vision Recruitment Kft. SSC-toborzási vezetője szakmai fórumokat sürgetne a témában, ahol az ellenajánlat tapasztalataival kapcsolatban minél több érintettel lehetne szakmai párbeszédet folytatni.

A munkaerőpiaci szakértők mellett több vállalat HR-vezetőjét is megszólaltattuk a témában. Összességében elmondható, hogy az ellenajánlat egyéni és cégen belüli negatív aspektusai mellett szinte beláthatatlan módon súlyosbítja az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő munkaerőpiac helyzetét. Jelen cikkünkben ezért további szakemberek szólalnak fel a pánikszerű megtartás ellen, hogy felhívják a figyelmet a tendenciává nőtt ellenajánlat-hullám megállításának és megelőzésének szükségességére.

A licitháború ront a helyzeten
Egyre többen szólalnak fel az ellenajánlat ellen
Pákozdi Dorottya, Vision Recruitment Kft.

Korábbi cikkünket követően Varga Veronika, a Webtown HR managere is kifejtette gondolatait az ellenajánlat-adás káros következményeiről. „Az elmúlt időszakban, főként a pandémiát követően erőteljesen növekedett az ellenajánlatok száma, mely tendencia főként informatikai, szoftverfejlesztői területeken kimagasló, azonban tapasztalatom szerint és a nemzetközi kutatások alapján az így megtartott jelöltek nagy hányada fél, de legkésőbb egy éven belül elhagyja a céget, hiszen a döntés már megérett benne a változtatásról. Azzal is számolnunk kell, hogy a munkavállaló ezek után nem megfelelő minőséggel végzi el a munkáját, de akár a környezetére is kivetítheti elégedetlenségét, rombolhatja a csapat egységét, a munkamorált, valamint növelheti a bérfeszültséget.

Az ellenajánlat trendjének erősödésével a munkáltatók kifejezetten nehéz helyzetbe kerültek, hiszen soha nem látott verseny alakult ki a jó szakemberekért. Sajnálatos módon sok munkáltató érezte úgy, hogy a megtartás eszköze az ellenajánlat, így a 2022-es évben már az volt a tapasztalat, hogy azok a szoftverfejlesztő jelöltek közül, akiknek ajánlatot tettünk, nagyobb arányban kaptak a saját munkahelyüktől is ellenajánlatot, mint akik nem.

Egyre többen szólalnak fel az ellenajánlat ellen
Varga Veronika, Webtown

A kialakult licitháború azonban csak fokozza a bérspirált, valamint a meglévő kollégák lojalitását is kockáztatjuk a bérfeszültség kialakulásával. Az ellenajánlat tehát csak ronthat a helyzeten, ehelyett inkább tudatosan és előrelátóan kellene gondolkozni a megtartás terén: a munkatársak elégedettségét, a bérek versenyképességét is folyamatosan monitorozni szükséges, hogy ne az állásváltoztatási szándékról való értesülést követően kelljen tüzet oltani. Amennyiben sikerül olyan csomagot összeállítani egy jelölt számára, mely összhangban van a szakmai tapasztalatával, tudásával, a belső bérstruktúrával, a jelölt bérigényével, valamint a rohamosan változó piaci igényeket is figyelembe veszi, akkor arra nem is érdemes rálicitálni. Meg kell értenünk, hogy ha egy cég a megtartási stratégiáját az ellenajánlatra építi, az csak átmeneti megoldást fog jelenteni, hiszen hosszú távon a munkatársak frusztrációját, bérfeszültséget és ezek hatására a fluktuáció megugrását fogja jelenteni.

A HR-nek óriási szerepe van abban, hogy a vezetők számára hiteles képet mutassanak mind a munkaerőpiacról, mind a szervezet állapotáról, hogy a megfelelő lépéseket tudják megtenni a munkatársak elkötelezettségének érdekében, váltási szándék esetében pedig azt érezhessék, nincs mire licitálni, hiszen mindent megtettek egymásért.”

Élhető cégkultúrával az ellenajánlat ellen
Egyre többen szólalnak fel az ellenajánlat ellen
Lázár Kornél, Ceva-Phylaxia Oltóanyagtermelő Zrt.

Lázár Kornél, a Ceva-Phylaxia Oltóanyagtermelő Zrt. HR-igazgatója is úgy gondolja, hogy az ellenajánlat-adás gyakorlatát teljesen fel kellene számolni. „A felmondás indoka általában többrétegű, a kompenzáció legfeljebb csak egy tényező, és tapasztalatunk szerint sokszor nem is ez az elsődleges. Ennek megfelelően a munkáltató az ellenajánlattal csak ezen tényezőre kínál megoldást, a többi felmondáshoz vezető tényezőben minden bizonnyal nem lesz változás, így a megemelkedett kompenzáció csak néhány hónapig tartja vissza a munkavállalót egy újabb felmondástól. A jól ismert 6 hónap ebben az esetben valós, nekem is ez a tapasztalatom. Arról nem is beszélve, hogy sajnos Magyarországon a hasonló helyezetek mindig nyilvánosságra kerülnek, ezzel bátorítva más kollégákat is, hogy hasonló módon próbáljanak extra béremeléshez jutni.

Amennyiben a vállalatnál jól beállított és stabil a kompenzációs rendszer, akkor semmiképpen nem tartom érdemesnek a tervezett sáv fölötti bérrel megkínálni jelenlegi kollégánkat, mert ez az amúgy stabil munkatársak között elégedetlenséget szülhet, akár el is veszíthetjük őket. Így bár egy problémát megoldunk, akár több másikat is generálunk. Ehelyett inkább arra kell koncentrálni, hogy élhető cégkultúrát teremtsünk, ugyanis a vállalat jó hírneve segíthet abban, hogy megszerezhessük a jó jelölteket annak ellenére is, hogy szoros bérversenyben vagyunk a jelenlegi munkáltatójukkal.

Látom, hogy az ellenajánlatok elterjedése miként ront a munkaerőpiaci helyzeten, és ezen szerintem csak az változtathatna, ha teljesen eltűnne ez a gyakorlat. Mások helyett azonban nem dönthetünk. Amit mi tehetünk, hogy élhető cégkultúrát teremtünk, a mai viszonyokhoz képest is igyekszünk kiszámíthatóságot, és stabil, transzparens kompenzációs struktúrát kialakítani. Ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy jelentősen csökkentsük az ellenajánlatok számát.”

6+1 ok, miért NE ADJ ellenajánlatot?

1. Ha ellenajánlatot kell adni, akkor már késő
Mire egy munkavállaló végigmegy egy hosszadalmas kiválasztási folyamaton és sok időt, energiát fektet abba, hogy új munkahelyet találjon, vagy akár már el is fogad egy másik ajánlatot, az azt jelenti, hogy komoly benne a váltási szándék. Ennek oka biztosan nem egytényezős (financiális), hanem annál sokkal összetettebb indokok állnak a háttérben, így nem is lehet azt egyik pillanatról a másikra egy ajánlattal megoldani.

2. Csak átmeneti megoldás lesz
Tapasztalatok, statisztikák szerint, aki elfogadja az ellenajánlatot, az nagyjából két hónap múlva újra aktív álláskereső lesz, de legkésőbb egy év múlva szinte biztos, hogy elhagyja a céget.

3. A kilépni akaró munkavállaló lojalitása megkérdőjeleződik
Felmerül a kérdés: hogyan bízhatunk meg a munkavállalónk hosszú távú együttműködésében, ha már megtörtént, hogy majdnem otthagyott minket? Aki már egyszer erre a döntésre jutott, az a következő jó lehetőségnél valószínűsíthető, hogy valóban továbbáll.

4. Rontja a cégen belüli morált
Ha a kevésbé lojális munkavállalót „jutalmazzuk” azzal, hogy a távozási szándék miatt jut plusz juttatásokhoz, esetleg előléptetéshez, akkor az eddig is hűséges munkatársakban frusztráció alakulhat ki. Ennek hatására megbomlik a csapategység, és ellenségeskedés ütheti fel a fejét a kollegák között.

5. Elindíthat egy „blöffhullámot”
Ha a felmondás belebegtetésével előnyösebb helyzetet tud magának „kiharcolni” egy munkavállaló, az elindíthat egy negatív tendenciát a cégen belül és könnyen elharapódzhat az, hogy nem valós távozási szándék mellett is megpróbálkoznak ezzel a hozzáállással béremelést kiharcolni.

6. Presztízsvesztés
Bármekkora is a munkaerőhiány, és bármennyire fájhat az adott pillanatban egy munkatárs elvesztése, a nagyobb presztízsű cégek jellemzően nem adnak ellenajánlatot, hanem megköszönik az eddigi munkát, és útjára engedik azt, aki menni akar. Fontos belátni, hogy minden karrierben eljön egyszer az a pont, amikor váltani szükséges: ezt megakadályozni pedig kontraproduktív.

+1. Az ellenajánlat a munkáltatót és a munkavállalót is arra kényszeríti, hogy szembemenjen a saját belső iránymutatásával, ami mindkét fél számára előnytelen helyzetet teremt, így a cég számára sem lesz tartósan kifizetődő.

6+1 ok, miért NE FOGADJ EL ellenajánlatot?

1. Két szék között a pad alá
Ahogyan a munkáltató számára sem hosszú távú megoldás, ha ellenajánlattal tart vissza egy távozni kívánó munkavállalót, úgy a dolgozónak sem jelenthet biztos, stabil jövőképet a cégnél, ha emiatt marad. A munkáltató ugyanis lehet, hogy csak időt akar nyerni azzal, hogy megtalálja a megfelelő helyettesítő szakembert, így az illetőnek idővel távoznia kell a cégtől, a másik lehetőségtől viszont addig elesik.

2. Kollégáink hozzáállása megváltozhat
A munkatársak neheztelhetnek amiatt, ha valaki a kilépés lehetőségének belengetésével harcolt ki jobb fizetést, pozíciót vagy körülményeket. A munkahelyi légkör és a munkatársi kapcsolatok megváltozása rányomja a bélyegét a mindennapokra, ami így hamarosan új ok lehet a felmondásra.

3. Bizonytalan céges jövőkép
Ha csak a felmondás lehetőségével tud valaki jobb fizetést, pozíciót, munkakörülményeket kiharcolni magának, akkor érdemes belegondolni, hogy korábban vajon miért nem értékelték megfelelő mértékben a munkáját, vagy miért nem volt lehetőség ezt időben megbeszélni és megoldást találni rá. A bizalmi légkör így végérvényesen megkérdőjeleződik, ami a sikeres együttműködés egyik legfőbb alapja.

4. Rossz megítélés a munkaerőpiacon
A munkaerőpiacon rossz helyzetbe kerülhet valaki, ha híre megy a visszalépésének egy ajánlat elfogadása után. Ha megbízhatatlannak bélyegeznek minket, akkor arra kényszerülhetünk, hogy hosszú távon benne ragadjunk egy olyan pozícióban, amiből ki szerettünk volna lépni. Érdemes tehát mérlegre tenni az ellenajánlatot, mennyire éri meg.

5. Rizikóvállalás
Az ellenajánlat elfogadása erős rizikófaktor lehet – főleg, ha nincsen azonnal szerződésben rögzítve. A munkáltató első ijedtségében lehet, hogy mindent megígér, hogy ott tartson minket, amik a végén csak részben teljesülnek.

6. A visszatartás okai
Fontos világosan átlátni, hogy a munkáltató részéről mik lehetnek az ellenajánlat okai: szeretné megspórolni az utód kiválasztásának idejét és költségeit, vagy időt akar nyerni, amíg megtalálja az új embert, de az is lehet, hogy csak a projekt befejezéséig tart vissza. Akármi is legyen az indok, valószínűleg nem színtisztán a mi érdekeinket szolgálja, ezért nem lehet rá hosszú távon alapozni.

+1. Ha már egy belső megérzés miatt meghoztunk egy döntést, akkor érdemes kitartani mellette, mert nem véletlenül jutottunk erre az elhatározásra.

Forrás: https://behaviour.hu/egyre-tobben-szolalnak-fel-az-ellenajanlat-ellen/

 

Scroll to Top