Vision Blog

HĂ­rek informĂĄciĂłk

A gyereknevelĂ©si szokĂĄsok az elmĂșlt Ă©vtizedekben jelentƑsen vĂĄltoztak, ezzel a kijelentĂ©ssel talĂĄn mindenki egyetĂ©rt. Az mĂĄr vita alapja lehet, hogy milyen elƑjelƱnek Ă©rezzĂŒk ezeket a vĂĄltozĂĄsokat. Nem is biztos, hogy mĂĄr most relevĂĄnsan meg tudjuk Ă­tĂ©lni a hatĂĄsokat, de az Y generĂĄciĂł, amelyrƑl mostanĂĄban mi is sok szĂłt ejtettĂŒnk egyre fontosabb szerepet jĂĄtszik a munkaerƑpiacon, Ă­gy Ăłhatatlan, hogy kialakulĂłban van egy ĂĄltalĂĄnos kĂ©p errƑl a generĂĄciĂłrĂłl. Egyik jelentƑs kritikusuk szerint a szĂŒlƑk nevelĂ©si elveiben keresendƑk a generĂĄciĂłs problĂ©mĂĄk gyökerei.

Az ĂĄltalĂĄnosĂ­tĂĄs, ahogy mĂĄs esetben sem, persze itt sem ĂŒdvös, de nĂ©ha nehĂ©z tƑle eltekinteni. Az Y generĂĄciĂł tagjairĂłl gyakran mondjĂĄk, hogy nem ismerik el a tekintĂ©lyt, nĂĄrcisztikusak, lustĂĄk, nehĂ©z Ƒket irĂĄnyĂ­tani, de Simon Sinek, motivĂĄciĂłs elƑadĂł Ă©s szerzƑ szerint ennek okĂĄt a szĂŒlƑk hibĂĄs nevelĂ©si stratĂ©giĂĄiban kell keresni.

Simon Sinek szerint a nevelĂ©s, a közössĂ©gi mĂ©dia, a munkakörnyezet Ă©s a tĂŒrelmetlensĂ©g egyĂŒttesen eredmĂ©nyezett egy alacsony önĂ©rtĂ©kelĂ©ssel rendelkezƑ generĂĄciĂłt, amely ĂĄllandĂł kĂŒlsƑ megerƑsĂ­tĂ©sekre vĂĄgyik. A szĂŒlƑk ĂĄllandĂłan azt kommunikĂĄltĂĄk a gyerekek felĂ©, hogy kĂŒlönlegesek, bĂĄrmit el tudnak Ă©rni: az is Ă©rmet kap, aki az utolsĂł lett a versenyben, hiszen a rĂ©szvĂ©tel a fontos, ahogy a szĂŒlƑk gyakran igyekeznek gyerekeik helyett megoldani a konfliktusaikat is.

Nagy-JĂłzsa Dorottya coach, az Y2Y Business Coaching vezetƑje, a HRBlog bloggere, aki maga is Y generĂĄciĂłskĂ©nt elsƑsorban ennek a generĂĄciĂłnak a tagjait coacholja, azt mondja, hogy ez a generĂĄciĂł valĂłban burokban nevelkedett, akinek a szĂŒlei azt mondtĂĄk, hogy bĂĄrmire kĂ©pes lehet, bĂĄrmit meg tud csinĂĄlni, aztĂĄn amikor a valĂłsĂĄggal szembesĂŒlnek, akkor gyakran kiszalad a lĂĄbuk alĂłl a talaj. A negyven, ötven Ă©vvel ezelƑtti viszonyokhoz kĂ©pest hatalmas a vĂĄltozĂĄs: sokkal kĂ©sƑbb ĂĄllnak a fiatalok a sajĂĄt lĂĄbukra, kĂ©sƑbb költöznek el, alapĂ­tanak csalĂĄdot, vesznek hĂĄzat. Gyakran elƑfordul, hogy valaki mĂĄr a munkahelyĂ©n vezetƑ pozĂ­ciĂłban van, cĂ©ges autĂłval jĂĄr, de mĂ©g a szĂŒleinĂ©l lakik. Mivel nem kell eltartania senkit, nincs veszteni valĂłjuk, Ă­gy ezek a fiatalok tĂŒrelmetlenebbek, agilisabbak, könnyebben tovĂĄbbĂĄllnak. Nagy-JĂłzsa Dorottya is gyakran talĂĄlkozik erƑsen önbizalomhiĂĄnyos emberekkel, akik folyamatosan kĂŒlsƑ megerƑsĂ­tĂ©sre vĂĄrnak, de hangsĂșlyozta, hogy a jĂł hĂ­r ezzel kapcsolatban az, hogy ezen lehet vĂĄltoztatni.

A cĂ©gvezetƑk gyakran nem talĂĄljĂĄk meg a kulcsot az egyĂŒttmƱködĂ©sre, pedig a szervezet Ă©s az Y-os rĂ©szĂ©rƑl is folyamatos csiszolĂłdĂĄsra van szĂŒksĂ©g ahhoz, hogy eredmĂ©nyt lehessen elĂ©rni. Csiszolatlan szervezetbe nehĂ©z beilleszteni Ă©s az Y-nak beilleszkednie is segĂ­tsĂ©g nĂ©lkĂŒl, mondja a coach.

Simon Sinek Ășgy lĂĄtja, hogy az Y generĂĄciĂłsoknak valĂłjĂĄban nem is visszajelzĂ©sre van igĂ©nye, hanem dicsĂ©retre, hogy jĂłl vĂ©gzik a munkĂĄjukat. Ellenben ha a visszajelzĂ©s kritikĂĄt jelent, azt gyakran a lelkĂŒkre veszik, megsĂ©rtƑdnek vagy egyszerƱen felĂĄllnak Ă©s elmennek. De errƑl mĂĄr nem csak a szĂŒlƑk, hanem a közössĂ©gi mĂ©diĂĄban lĂ©tezĂ©s is tehet, ahol abban mĂ©rik valakinek az „értĂ©kĂ©t”, hogy hĂĄny követƑje, kedvelĂ©se stb. van. Így bĂĄr extrĂ©mnek hangzik, mĂ©gis nem egyszer elƑfordul, hogy egy fiatalabb alkalmazott elsƑsorban a lĂĄtszat kedvĂ©Ă©rt kĂ©r elƑlĂ©ptetĂ©st, amelyhez a pĂ©nzt nem is kĂ©ri, csak a titulust, hogy a többieknek meg tudja mutatni milyen sebessĂ©ggel halad elƑre a ranglĂ©trĂĄn, ami a tĂĄrsasĂĄgi elvĂĄrĂĄsoknak/nyomĂĄsnak megfelel. Ha ez nem sikerĂŒl, az komoly stresszt jelenthet. Nagy-JĂłzsa Dorottya is megerƑsĂ­tette, hogy nem egy esettel talĂĄlkozott, amikor a fizetĂ©s szĂĄmĂ­tott a legkevĂ©sbĂ©, a cĂ©ges autĂł mĂĄrkĂĄja annĂĄl inkĂĄbb.

A közössĂ©gi mĂ©dia hasznĂĄlatĂĄnak következtĂ©ben az agy felĂ©pĂ­tĂ©se is megvĂĄltozott, ezĂ©rt mĂĄskĂ©nt mƱködik. A vezetƑk mĂ©g nem ismertĂ©k fel, hogy ennek következtĂ©ben hiĂĄnyzĂł visszajelzĂ©s esetĂ©n a fiatal hamarabb elbizonytalanodik, Ă©s jĂłval hamarabb kiĂ©g, mint az idƑsebb kollĂ©gĂĄk, akik mĂ©g mĂĄskĂ©nt mƱködtek, illetve hozzĂĄedzƑdtek a helyzethez, ami persze nem jelenti azt, hogy visszajelzĂ©sre ne lenne szĂŒksĂ©ge a munkavĂĄllalĂłnak, generĂĄciĂłs hovatartozĂĄstĂłl fĂŒggetlenĂŒl.

A tĂșl gyors vĂĄltĂĄsok, a tĂŒrelmetlensĂ©g ahhoz is vezet, hogy a fiatal nem tudja elĂ©rni azt az örömet, elĂ©gedettsĂ©get, amit a hosszabb tĂĄvon vĂ©gzett munka, annak eredmĂ©nyei adhatnak, hiszen vannak folyamatok Ă©s dolgok, amelyekhez idƑ kell. MĂĄrpedig sok fiatal egyik kifejezett szĂĄndĂ©ka, hogy nyomot hagyjon a környezetĂ©n, aminek ez az egyik mĂłdja lehetne, ha nem szeretnĂ©k ezt is a lehetƑ leghamarabb elĂ©rni. Nagy-JĂłzsa Dorottya is Ășgy lĂĄtja, hogy vĂĄltoznia kellene a generĂĄciĂłnak ezen a tĂ©ren, ugyanakkor nem vĂĄrhatĂł el tƑlĂŒk ugyanaz a lojalitĂĄs, ami az idƑsebb munkavĂĄllalĂłktĂłl, egyszerƱen azĂ©rt, mert mĂĄskĂ©nt szocializĂĄlĂłdtak. BĂĄtrabban vĂĄltanak, Ășj kihĂ­vĂĄsokat keresnek. Hogy megtanuljanak tĂŒrelmesebben dolgozni, abban segĂ­thetnek a nekik coachok, mentorok, akik „kĂ©zen fogva” tĂĄmogatjĂĄk az Y generĂĄciĂłsokat a munka örömĂ©nek megtalĂĄlĂĄsĂĄban. Sinek pĂĄrhuzamot von a munka Ă©s a pĂĄrkapcsolatok között, miszerint, aki hathavonta lecserĂ©li a barĂĄtjĂĄt vagy barĂĄtnƑjĂ©t, az nem Ă©li ĂĄt azt a mĂ©lyebb szerelmet, amit a tartĂłs kapcsolat jelent. Ugyanez igaz a munkahelyre is, ha egy fiatal kvĂĄzi kincskeresĂ©snek Ă©li meg a szĂĄmĂĄra „álomĂĄllĂĄs” megtalĂĄlĂĄsĂĄt, akkor csak egyik munkĂĄbĂłl veti bele magĂĄt a mĂĄsikba anĂ©lkĂŒl, hogy igazĂĄbĂłl esĂ©lyt adna a valĂłdi elkötelezƑdĂ©sre.

A coach szerint az sem hasznĂĄl, hogy ennyire felkapott lett a generĂĄciĂłs tĂ©ma, ĂłriĂĄsi körĂŒlötte a hype, Ă­gy erƑs Ă©rzelmeket, gyakran ellenĂ©rzĂ©st is kelt. A cĂ©gek pedig kapkodnak, pĂ©ldĂĄul az employer branding terĂŒletĂ©n. JelentƑs pĂ©nzösszegeket költenek el, amely mögött azonban, ha nincs valĂłdi szervezetĂĄtalakĂ­tĂĄs, alkalmazkodĂĄs, akkor csak kidobott pĂ©nz. A szervezeti kultĂșra alakĂ­tĂĄsa 97%-ban a közĂ©pvezetƑk tĂ©mĂĄja, nem is a HR-Ă©, vĂ©li Nagy-JĂłzsa Dorottya. VelĂŒk kell elhitetni, bennĂŒk tudatosĂ­tani a valĂłs problĂ©mĂĄkat, illetve a megoldĂĄs kulcsĂĄt, hogy rugalmas egyĂŒttfejlƑdĂ©sre van szĂŒksĂ©g.

Simon Sinek szerint a munka-magĂĄnĂ©let egyensĂșlyĂĄnak ĂŒzenete is egy kicsit fĂ©lrecsĂșszott az Ă©vek sorĂĄn. Mert bĂĄr az idƑsebb generĂĄciĂłk gyakran Ășgy Ă©rezhettĂ©k, hogy oda vannak bilincselve az Ă­rĂłasztalukhoz, a fiatalabbak adottsĂĄgnak tekintik Ă©s elvĂĄrjĂĄk a rugalmas munkavĂ©gzĂ©st, az egyensĂșlyra pedig Ășgy tekintenek, mint ami jĂĄr nekik. Ez pedig esetenkĂ©nt visszatetszĂ©st okozhat, feszĂŒltsĂ©get kelthet.

A motivĂĄciĂłs elƑadĂł szerint meg kell tanulnia ennek a generĂĄciĂłnak, hogy az önbizalom felĂ©pĂ­tĂ©se, a munkahelyi Ă©s pĂĄrkapcsolati elĂ©gedettsĂ©g elĂ©rĂ©se idƑbe telik. Ebben a fiatalok pedig leginkĂĄbb egymĂĄsnak tudnak segĂ­teni, mert nem minden cĂ©g figyel oda ilyesmire.

ForrĂĄs: https://www.hrportal.hu/hr/nem-boldogul-a-munkaban-az-elkenyeztetett-generacio-20170224.html

Tapasztalatom szerint a legtöbb cĂ©gvezetƑ, de mĂ©g sok HR-es sincs tisztĂĄban azzal, hogy mennyi idƑt fordĂ­tanak egy-egy Ășj kollĂ©ga felkutatĂĄsĂĄra, felvĂ©telĂ©re, vagy akĂĄr a szervezetbe törtĂ©nƑ beillesztĂ©sĂ©re. És nem csak az idƑvel, hanem az ebbƑl, Ă©s mĂĄs tĂ©nyezƑkbƑl fakadĂł költsĂ©gekkel sem mindig kalkulĂĄlnak.

CĂ©lom ezzel az összefoglalĂłval, hogy egy gyors kĂ©pet adjak a kivĂĄlasztĂĄs költsĂ©gelemeirƑl. FelhĂ­vjam a cĂ©gvezetƑk Ă©s HR-esek figyelmet arra, hogy a kivĂĄlasztĂĄs tervezĂ©sĂ©re, a hirdetĂ©s gondos összeĂĄllĂ­tĂĄsĂĄra, Ă©s az egĂ©sz folyamat szakszerƱ lebonyolĂ­tĂĄsĂĄra fordĂ­tott energia nem idƑpocsĂ©kolĂĄs, hanem befektetĂ©s a sikeres kivĂĄlasztĂĄs Ă©rdekĂ©ben.

Röviden összefoglalva ezek a költsĂ©gek merĂŒlnek fel egy toborzĂĄsi Ă©s kivĂĄlasztĂĄsi folyamat sorĂĄn:

ÁLLÁSHIRDETÉS ÖSSZEÁLLÍTÁSA

ÉrdekessĂ©gkĂ©ppen Ă©rdemes felmenni bĂĄrmelyik ĂĄllĂĄsportĂĄlra Ă©s megnĂ©zni az ott lĂ©vƑ hirdetĂ©seket. A legtöbbrƑl elmondhatĂł, hogy unalmas, semmitmondĂł Ă©s egyĂĄltalĂĄn nem jön meg a kedve egy pĂĄlyĂĄzĂłnak, hogy jelentkezzen. Pedig miĂ©rt is szĂŒletett maga az ĂĄllĂĄshirdetĂ©s? Hogy megmutassuk a jelentkezƑknek milyen remek lehetƑsĂ©g az adott helyen dolgozni. VonzĂł, a munkakeresƑnek szĂłlĂł hirdetĂ©s nĂ©lkĂŒl, csak sablonos paneleket alkalmazva (pl. versenykĂ©pes fizetĂ©s, fejlƑdĂ©si lehetƑsĂ©g, dinamikus csapat, stb. stb.) nem vĂĄrhatĂł, hogy igazĂĄn jĂł, a munkakör elvĂĄrĂĄsainak leginkĂĄbb megfelelƑ emberek jelentkezzenek.

Lehet, hogy meglepƑen hangzik, de vĂ©lemĂ©nyem szerint egy jĂł ĂĄllĂĄshirdetĂ©s megĂ­rĂĄsa legalĂĄbb 3-4 Ăłra. Hogy miĂ©rt? Mert elƑször is alaposan vĂ©gig kell gondolni, hogy kit is keresĂŒnk Ă©s pontosan miĂ©rt. Ha ezt nem tudjuk, nem is tudunk a szĂĄmĂĄra megfelelƑ hirdetĂ©st Ă­rni. Így az egĂ©sz folyamat leginkĂĄbb olyan lesz, mint az orosz rulett. Az ĂĄllĂĄshirdetĂ©s is – pont mint bĂĄrmilyen mĂĄs termĂ©k, vagy szolgĂĄltatĂĄs hirdetĂ©se – egy marketing eszköz. Hogy a cĂ©g Ă©s a feladatkör összeĂĄllĂ­tĂĄsa kellƑen figyelemfelkeltƑ legyen, össze kell szedni a vĂĄllalkozĂĄs Ă©rtĂ©keit (miĂ©rt is Ă©rdemes ott dolgozni), izgalmasan, de tĂ©nyszerƱen kell bemutatni a feladatokat. És persze vilĂĄgosan közölni kell a reĂĄlis követelmĂ©nyeket.

HIRDETÉS MEGJELENTETÉSE

A munkakör maga is meghatĂĄrozza, hogy pontosan milyen csatornĂĄn Ă©rdemes hirdetni. PĂ©ldĂĄul egy Ă©rtĂ©kesĂ­tƑi lehetƑsĂ©get biztos nem tennĂ©k fel a JĂłfogĂĄsra. EgyszerƱen azĂ©rt, mert a pozĂ­ciĂł Ă©s sok esetben a hirdetƑ cĂ©g is ettƑl komolytalannĂĄ vĂĄlhat a jelöltek szemĂ©ben. SzĂłval, ha korĂĄbban mĂ©g nem törtĂ©nt meg, akkor fel kell tĂ©rkĂ©pezni az ĂĄllĂĄsportĂĄlok Ă©s hirdetĂ©si csatornĂĄk piacĂĄt. Ugyanis akad jĂł nĂ©hĂĄny felĂŒlet, nem mindig könnyƱ eldönteni, melyiket Ă©rdemes alkalmazni. HatĂĄrozott tendencia, hogy egyre többen prĂłbĂĄlkoznak a közössĂ©gi mĂ©dia ĂĄltal nyĂșjtott lehetƑsĂ©gekkel. (Ezt egyĂ©bkĂ©nt magam is elƑszeretettel hasznĂĄlom, vagy javasolom – persze a tudatossĂĄg, Ă©s a megfelelƑ cĂ©lzĂĄs itt sem hĂĄtrĂĄny).

A megfelelƑ portĂĄl kivĂĄlasztĂĄsa, a szĂŒksĂ©ges adminisztrĂĄciĂł, vagy szerzƑdĂ©skötĂ©s lebonyolĂ­tĂĄsa, a hirdetĂ©s lĂĄtvĂĄnytervĂ©nek jĂłvĂĄhagyĂĄsa, az esetleges vĂĄltoztatĂĄsok nyomon követĂ©sĂ©nek ellenƑrzĂ©se stb. stb. pillanatok alatt el tud venni az ember Ă©letĂ©bƑl akĂĄr 2-3 munkaĂłrĂĄt is. És akkor magĂĄrĂłl a hirdetĂ©s megjelenĂ©sĂ©nek költsĂ©gĂ©rƑl nem is beszĂ©ltĂŒnk, ami akĂĄr 20.000 Ft-tĂłl egĂ©szen 70.000 Ft-ig terjedhet fĂŒggƑen attĂłl, hogy melyik portĂĄlt Ă©s milyen hirdetĂ©si idƑszakot vĂĄlasztunk.

BEÉRKEZƐ ÖNÉLETRAJZOK ÁTNÉZÉSE, KIVÁLOGATÁSA

RĂ©gĂłta azt vallom, hogy nem kell, hogy 150 jelentkezĂ©s Ă©rkezzen egy hirdetĂ©sre, ugyanis ilyen mennyisĂ©gƱ adat feldolgozĂĄsa rendkĂ­vĂŒl hosszadalmas.

Egy olyan ĂĄllĂĄshirdetĂ©sre, melyben az elvĂĄrĂĄsok nem tĂșl specifikusak, Ă©s a jelölteknek nem kell kĂŒlönleges, ritka nyelvtudĂĄssal, vagy szakĂ©rtelemmel rendelkezniĂŒk, akĂĄr 70-90 jelentkezĂ©s is Ă©rkezhet (persze ha megfelelƑ csatornĂĄn kerĂŒlt meghirdetĂ©sre). Amennyiben minden egyes jelentkezƑ anyagĂĄra csak 5 percet szĂĄnunk (a realitĂĄs egyĂ©bkĂ©nt kb. 10 perc), akkor is 6-7,5 ĂłrĂĄnyi idƑt tölt el csak ezzel a tevĂ©kenysĂ©ggel.

SZEMÉLYES IDƐPONTOK LEEGYEZTETÉSE

A telefonos interjĂșt sok cĂ©g nem alkalmazza, holott mĂĄr telefonon keresztĂŒl is nagyon sok minden kiderĂŒl(het) egy adott jelentkezƑrƑl. Én pĂ©ldĂĄul sok esetben a nyelvtudĂĄs gyors mĂ©rĂ©sĂ©re alkalmazom. Ugyanis a papĂ­r, mint tudjuk, sok mindent elbĂ­r – nyelvtudĂĄs tekintetĂ©ben is. SzĂłval ezzel a technikĂĄval sok idƑt Ă©s sok felesleges szemĂ©lyes talĂĄlkozĂłt lehet megspĂłrolni

Amennyiben nem tartjuk fontosnak telefonos interjĂșt kĂ©szĂ­teni a jelöltekkel, a következƑ lĂ©pĂ©s a szemĂ©lyes interjĂșidƑpontok leegyeztetĂ©se a jelöltekkel. 10 behĂ­vandĂł jelölt esetĂ©ben ez akĂĄr elĂ©rheti a 1,5-2 ĂłrĂĄt is.

SZEMÉLYES TALÁLKOZÁSOK

Ha sikerĂŒlt a megfelelƑnek tƱnƑ jelöltek szĂĄmĂĄt 10 fƑre csökkenteni, akkor a velĂŒk valĂł szemĂ©lyes talĂĄlkozĂĄsra szĂĄnt idƑkeret elĂ©rheti a 8-10 ĂłrĂĄt. És persze elƑfordul, hogy nem csak egy szemĂ©ly vĂ©gzi az interjĂșt, hanem az ĂĄllĂĄst kĂ­nĂĄlĂł cĂ©g kĂ©pviseletĂ©ben többen vesznek rĂ©szt a talĂĄlkozĂłn.

Valamint, a legtöbb esetben nem is egy körben törtĂ©nik a kivĂĄlasztĂĄs, hanem van egy mĂĄsodik szemĂ©lyes talĂĄlkozĂĄs – akĂĄr mĂĄs leendƑ kollĂ©gĂĄval, vagy döntĂ©shozĂłval. Ez tovĂĄbbi 3-5 ĂłrĂĄval toldja meg a kivĂĄlasztĂĄs idƑigĂ©nyĂ©t.

EgyĂ©bkĂ©nt azt tapasztalom, hogy sok cĂ©gvezetƑ tĂșlzottan lazĂĄn, mĂĄr-mĂĄr kötetlen beszĂ©lgetĂ©skĂ©nt kezeli az interjĂșkat. Fontos a jĂł hangulat, azonban Ă©rdemes bizonyos kĂ©pessĂ©geket, kĂ©szsĂ©geket akĂĄr feladatok formĂĄjĂĄban – akĂĄr egy mĂĄsodik talĂĄlkozĂĄs alkalmĂĄval – mĂ©rni. Ugyanis a mai vilĂĄgban a jelentkezƑk nagyon felkĂ©szĂŒltek (is tudnak lenni), Ă­gy csupĂĄn egy interjĂș alapjĂĄn nehezen kiderĂ­thetƑ, hogy milyen tĂ©nyleges teljesĂ­tmĂ©nyre lehet kĂ©pes az illetƑ.

JELÖLTEK KIÉRTESÍTÉSE

Azokat a jelölteket, akik szemĂ©lyes interjĂșn jĂĄrtak, de nem nyertĂ©k el a pozĂ­ciĂłt, valamint azokat a jelentkezƑket is, akik nem kerĂŒltek kivĂĄlasztĂĄsra az önĂ©letrajzuk alapjĂĄn illik, sƑt erƑsen javallott tĂĄjĂ©koztatni, Ă©rtesĂ­teni, elutasĂ­tani. Az egyik legnagyobb hiba, amit egy cĂ©g elkövethet a mai vilĂĄgban a kivĂĄlasztĂĄs sorĂĄn, ha nem Ă©rtesĂ­ti ki tisztessĂ©gesen a jelentkezƑket. Ez nem csak, hogy hiba, de komoly kĂĄr is lehet, ugyanis a jelentkezƑk a kapott (vagy Ă©ppen elmaradt) impulzusok alapjĂĄn Ă­tĂ©lik meg a cĂ©geket. És milyen az emberi termĂ©szet? A negatĂ­v tapasztalatot, csalĂłdottsĂĄgot sokkal több ismerƑsĂŒnkkel osztjuk meg, mint a pozitĂ­vokat. Így sajnos a cĂ©g potenciĂĄlis vevƑktƑl, vagy egy következƑ toborzĂĄs alkalmĂĄval Ă©rtĂ©kes jelöltektƑl eshet el. A kiĂ©rtesĂ­tĂ©s – a jelentkezƑk szĂĄmĂĄtĂłl fĂŒggƑen – 2-3 ĂłrĂĄba is telhet.

Vagyis a toborzĂĄs sikeres lezĂĄrĂĄsakor azzal szembesĂŒlĂŒnk, hogy mĂĄr 30-35 nettĂł munkaĂłrĂĄt (legoptimĂĄlisabb esetben) szĂĄntunk arra, hogy megtalĂĄljuk Ășj kollĂ©gĂĄnkat. Ez idƑ alatt nem foglalkoztunk ĂŒgyfĂ©lszerzĂ©ssel, cĂ©gmenedzselĂ©ssel, a napi, operatĂ­v feladatok ellĂĄtĂĄsĂĄval.

És akkor ez mekkora konkrĂ©t rĂĄfordĂ­tĂĄst is jelent? Mindenki nyugodtan szorozza fel a sajĂĄt ĂłradĂ­jĂĄval, hogy megkapja a pontos összeget. Valamint ehhez mĂ©g a hirdetĂ©s megjelentetĂ©sĂ©nek költsĂ©g is hozzĂĄadĂłdik.

És valĂłjĂĄban ez csak a költsĂ©gek kisebbik rĂ©sze.

Ugyanis azt, hogy nem megfelelƑ embert vettĂŒnk fel, csak nĂ©hĂĄny hĂ©t, vagy 1-2 hĂłnap utĂĄn vesszĂŒk Ă©szre. Addig pedig kifizettĂŒnk szĂĄmĂĄra 1, akĂĄr 2 havi bĂ©rt. (KSH alapjĂĄn a bruttĂł ĂĄtlagkereset az elmĂșlt fĂ©lĂ©vben 259.000 Ft volt).

Nem csak az Ășj kollĂ©gĂĄnak kifizetett pĂ©nz veszhet kĂĄrba, hanem annak a munkatĂĄrsunknak is az ideje (Ă©s persze az erre kifizetett bĂ©r Ă©s jĂĄrulĂ©kai), aki betanĂ­totta Ƒt. Ez több napban, vagy akĂĄr hĂ©tben is mĂ©rhetƑ a feladatkör összetettsĂ©gĂ©tƑl fĂŒggƑen. RĂĄadĂĄsul a „mentor” kollĂ©ga ez idƑ alatt a sajĂĄt tevĂ©kenysĂ©gĂ©vel nem is tudott foglalkozni, ami akĂĄr elmaradt haszon formĂĄjĂĄban is megnyilvĂĄnulhat.

És mĂ©g egy veszĂ©lyre / költsĂ©gelemre szeretnĂ©m felhĂ­vni a figyelmet, ami vĂ©gkĂ©pp nehezen szĂĄmszerƱsĂ­thetƑ. MĂ©gpedig az, ha nem idejĂ©ben ismerjĂŒk fel, hogy az Ășj kollĂ©ga rosszul teljesĂ­t, Ă©s ennek ĂŒzleti kapcsolataink lĂĄtjĂĄk kĂĄrĂĄt, esetleg ĂŒgyfelet, vagy vĂĄsĂĄrlĂłt veszĂ­tĂŒnk.

A fentiekbƑl jĂłl lĂĄthatĂł, hogy – bĂĄr sok vezetƑ Ășgy hiszi, a toborzĂĄs Ă©s kivĂĄlasztĂĄs egy egyszer mƱfaj – nem ĂĄrt tudatosan, akĂĄr az egyes lĂ©pĂ©seket szakĂ©rtƑ bevonĂĄsĂĄval vĂ©gezni. És bĂĄr a tanĂĄcsadĂł tĂĄmogatĂĄsa is költsĂ©g, közel sem akkora, mint egy elhibĂĄzott, rossz felvĂ©telĂ©.

ForrĂĄs: https://www.hrportal.hu/hr/mennyibe-kerul-egy-elhibazott-kivalasztas-20160921.html

A szabadĂșszĂĄs Ă©letforma, lett lĂ©gyen bĂĄrmi is a foglalkozĂĄsod. Ha pedig szabadĂșszĂł IT-s vagy, akkor egy teljesen egyedi kategĂłriĂĄba tartozol. ÖsszeszedtĂŒk az erre vonatkozĂł legjellemzƑbb vonĂĄsokat Ă©s a leggyakoribb buktatĂłkat. Te magadra ismersz, vagy mĂĄs a vĂ©lemĂ©nyed? Írd meg nekĂŒnk kommentben a cikk alatt!

SzabadĂșszĂł tĂ­pus 1.: Nappal van, vagy Ă©jszaka? 2009 vagy 2017?

Az igazi freelancer szoftverfejlesztƑk szeretnek otthonrĂłl, lehetƑleg egyszerre csak egy projekten dolgozni. Nem szeretik a gyakori vĂĄltozĂĄsokat, csak akkor vĂĄltanak munkĂĄt, ha nagyon muszĂĄj, meg persze, ha magasabb napidĂ­jat ajĂĄnlanak nekik. Az ilyen szakemberek igen Ă©rzĂ©kenyek a magasabb dĂ­jazĂĄsra, igyekeznek kialkudni a legmagasabb ĂĄrat munkĂĄjukĂ©rt; mivel sok megkeresĂ©s talĂĄlja meg Ƒket, ezĂ©rt van rĂĄlĂĄtĂĄsuk az IT fejlesztƑi piacon elkĂ©rhetƑ napidĂ­jakra. Kezdetben inkĂĄbb a technolĂłgia Ă©rdekli Ƒket, fejlƑdni szeretnĂ©nek, piackĂ©pest tudĂĄst szerezni, Ă©s ha lehet, önĂĄllĂłan, nyugodtan dolgozni. Az önĂĄllĂłsĂĄg mellett egy laza szĂĄlon mĂ©gis egy csapathoz kell tartozniuk, hiszen ĂĄltalĂĄban egy fejlesztƑi team tagjai. ImĂĄdjĂĄk munkĂĄjukat, ami ĂĄltalĂĄban a hobbijuk is, ahogy reggel felkelnek, mĂĄris odaĂŒlnek a gĂ©phez Ă©s egĂ©sz nap nyomjĂĄk. Csak akkor ĂĄllnak fel, ha a biolĂłgiai szĂŒksĂ©gleteik Ășgy kĂ­vĂĄnjĂĄk Ă©s az sem baj, ha egĂ©sz hĂ©ten ki sem mozdulnak otthonrĂłl. Nagyon bĂŒszkĂ©k, hogy megbĂ­zhatĂłan, jĂł minƑsĂ©gben a tervezett hatĂĄridƑ elƑtt 2 hĂ©ttel mĂĄr GO-LIVE-ba megy a sprint.

Mi ebben a csapda?

A munka az elsƑ, felborulnak a prioritĂĄsok, a napok, a fejlesztƑ nem tudja, mi zajlik a kĂŒlvilĂĄgban, de tulajdonkĂ©ppen nem is Ă©rdekli. Csak akkor emeli fel a fejĂ©t Ă©s nĂ©z körĂŒl, ha a projekt vĂ©get Ă©r Ă©s mĂĄr nincs mit kĂłdolni. TĂ©ny, hogy szakmailag az adott terĂŒleten, technolĂłgiĂĄban sokat fejlƑdött, annak szakĂ©rtƑjĂ©vĂ© vĂĄlt. Ám, ha valaki hĂĄrom, nĂ©gy Ă©ven keresztĂŒl mindig ugyanazzal a technolĂłgiĂĄval dolgozik Ă©s a projekt nem igĂ©nyli az ismeretbƑvĂ­tĂ©st, az összes többi terĂŒleten elvesztheti a versenykĂ©pessĂ©gĂ©t, illetve a szociĂĄlis kĂ©pessĂ©gei is nagyon beszƱkĂŒlnek. Egy idƑ utĂĄn azonban, tipikusan a projektek vĂ©gĂ©n, egy nagy dilemma szokott felbukkanni: folytassa-e tovĂĄbb otthonĂŒlƑ szabadĂșszĂłkĂ©nt, vagy kilĂ©pve ebbƑl, csatlakozzon-e egy KKV vagy multi cĂ©g szorosabb kontrollt gyakorlĂł csapatĂĄhoz. A tapasztalat szerint csak akkor lĂ©pnek be egy fizikai jelenlĂ©tet is igĂ©nylƑ szervezetbe, ha elfogytak a virtuĂĄlis kommunikĂĄciĂłval is vihetƑ projektek, nincs Ășjabb ajĂĄnlat.

SzabadĂșszĂł tĂ­pus 2. : IdeĂĄlis munkavĂĄllalĂł, csapnivalĂł csalĂĄdtag

Ɛ az, aki Ă©lvezi, ha minden Ă©vben mĂĄs cĂ©gnĂ©l, megbĂ­zĂłnĂĄl dolgozhat. Nincs kĂ©t ugyanolyan technolĂłgia Ă©s projekt, hol norvĂ©gokkal dolgozik, hol csehekkel, mĂĄskor japĂĄnokkal. JĂĄrja a vilĂĄgot, Ă©lvezi, hogy minden kultĂșra mĂĄs Ă©s mĂĄs. VĂĄltogatja az ĂŒgyfeleket, a projekteket, 1-1,5 Ă©v neki mĂĄr hosszĂș tĂĄv, sok nyelven beszĂ©l, szĂł szerint „szabadon Ășszik” Ă©s megy elƑre. Ezek az emberek, a nemzetközi bĂ©rszinthez vannak szokva, sƑt, annak is a felsƑ egyharmadĂĄhoz. Nemzetközi tapasztalataik miatt keresettek a hazai piacon, jĂł problĂ©mamegoldĂłk, precĂ­zek Ă©s pontosak, nagyon jĂłl lehet velĂŒk egyĂŒttmƱködni, jĂłl kommunikĂĄlnak, viszont pontosan tudjĂĄk, hogy Ƒk mit akarnak, sƑt azt is, hogy az ĂŒgyfĂ©l mit akar.

Mi ebben a csapda?

Ɛk azok, akiknek ritkĂĄn van csalĂĄdjuk, repkednek, oda mennek, ahol több a pĂ©nz. Ha mĂ©gis belefĂ©r a csalĂĄd, akkor ez az Ă©letforma nagy kompromisszumot igĂ©nyel a hĂĄzastĂĄrstĂłl. Az ilyen karrieristĂĄk nem tudnak Ă©s nem is akarnak teljes Ă©rtĂ©kƱen rĂ©szt venni a csalĂĄd Ă©letĂ©ben, legyenek akĂĄr fĂ©rfiak, akĂĄr nƑk.

EgyensĂșlyteremtĂ©s, avagy az ideĂĄlis szabadĂșszĂł

A szabadĂșszĂł szĂĄmĂĄra az a legjobb, ha folyamatosan kĂ©pezi magĂĄt, a CV-jĂ©ben lĂĄtszik a szakmai fejlƑdĂ©sĂ©nek az Ăștja. JĂł, ha ma nem azokkal a technolĂłgiĂĄkkal foglalkozik, mint öt Ă©vvel ezelƑtt, ha friss a tudĂĄsa, Ă©rdeklik az ĂșjdonsĂĄgok. Ismeri az Ășj, divatos mĂłdszertanokat, sƑt, tapasztalata is van bennĂŒk. A kĂŒlföldi tapasztalat hasznos, de nem feltĂ©tlenĂŒl szĂŒksĂ©ges; itthon is rengeteg nemzetközi cĂ©g van, ahol ugyanĂșgy kĂŒlföldiekkel, nemzetközi csapatban dolgozhatnak, sƑt a mĂĄsik orszĂĄgban ĂŒlƑ munkatĂĄrsakkal virtuĂĄlisan is tarthatjĂĄk a kapcsolatot.

Tudni kell, hogy a vĂĄllalkozĂłi szemlĂ©let nagyon kĂŒlönbözik az alkalmazottitĂłl, ezĂ©rt fontos, hogy aki egy sajĂĄt vĂĄllalkozĂĄs indĂ­tĂĄsĂĄra adja a fejĂ©t, tisztĂĄban legyen a vĂĄllalkozĂłi lĂ©t jellegzetessĂ©geivel, feltĂ©teleivel, kihĂ­vĂĄsaival. MĂ­g az alkalmazott a munkaadĂłtĂłl vĂĄrja a munka minden feltĂ©telĂ©nek megteremtĂ©sĂ©t, a felmerĂŒlƑ gondok megoldĂĄsĂĄt, hogy Ƒ kizĂĄrĂłlag a munkĂĄra tudjon összpontosĂ­tani, addig a vĂĄllalkozĂł mindent sajĂĄt magĂĄnak intĂ©z. A munkafeltĂ©telek megteremtĂ©sĂ©t, a könyvelĂ©st, eszközbeszerzĂ©st, karbantartĂĄst, javĂ­tĂĄst, a nyomtatĂłpapĂ­r, a festĂ©k beszerzĂ©sĂ©t, mĂ©g az ebĂ©drendelĂ©st is. Ugyan nincs közvetlen fƑnök, aki nap, mint nap piszkĂĄl,de nincs bĂ©ren kĂ­vĂŒli juttatĂĄs Ă©s nincs szabad- vagy betegnapokon fizetĂ©s sem. Csak sajĂĄt magĂĄra tud tĂĄmaszkodni, sajĂĄt magĂĄt kell motivĂĄlnia. A sikeres szabadĂșszĂł lĂ©t alapfeltĂ©tele tehĂĄt az önismeret, fel kell ismernie mindenkinek, hogy alkalmas-e erre a fajta munkavĂĄllalĂĄsra, a belsƑ motivĂĄciĂł Ă©bren tartĂĄsĂĄra Ă©s a folyamatos, sajĂĄt igĂ©nybƑl fakadĂł fejlƑdĂ©sre, tanulĂĄsra.

ForrĂĄs: http://www.petend.hu/ezek-a-csapdak-fenyegetnek-ha-szabaduszo-it-s-vagy/

 

A Lever nevƱ felvĂ©teli rendszer – amelyet vilĂĄgszerte hasznĂĄlnak kis Ă©s közĂ©pvĂĄllalkozĂĄsok – rĂ©szletes jelentĂ©st tett a cĂ©gek kivĂĄlasztĂĄsi procedĂșrĂĄjĂĄnak hatĂ©konysĂĄgĂĄrĂłl több mint 600 vĂĄllalat Ă©s a hozzĂĄjuk jelentkezƑ 1.5 milliĂł ĂĄllĂĄskeresƑ felmĂ©rĂ©sĂ©vel. A tanulmĂĄnyozott vĂĄllalatok egy Ă©v alatt 15 ezer embert alkalmaztak, ami a jelentkezƑk csupĂĄn 1%-a.

A Lever az alåbbi következtetésekre jutott a felvételi folyamattal kapcsolatban:

  • A „jelentkezem” gomb lenyomĂĄsa a legrosszabb Ășt az Ășj ĂĄllĂĄs megszerzĂ©sĂ©hez. 130 emberbƑl mindössze csak 1 talĂĄlt Ă­gy ĂĄllĂĄst, ami kevesebb, mint 1%. Ugyanakkor a Lever cĂ©gei azt nyilatkoztĂĄk, hogy a pozĂ­ciĂłik 43%-ĂĄt töltöttĂ©k be ily mĂłdon.
  • Az ajĂĄnlĂĄs az egyik legjobb mĂłdja annak, hogy minket vĂĄlasszanak, tĂ­zszer inkĂĄbb, mintha lenyomnĂĄnk a „jelentkezem” gombot. Ennek ellenĂ©re a Lever adatai azt mutattĂĄk, hogy az ĂĄllĂĄsok mindössze 14%-ĂĄt töltöttĂ©k be Ă­gy. Az ajĂĄnlĂĄs kĂ©zenfekvƑ mĂłd az ĂĄllĂĄskeresƑknek arra, hogy növeljĂ©k az esĂ©lyeiket, a vĂĄllalatoknak pedig arra, hogy a felvĂ©teli eljĂĄrĂĄs minƑsĂ©gĂ©t Ă©s hatĂ©konysĂĄgĂĄt javĂ­tsĂĄk.
  • CsupĂĄn a felvettek 4%-a Ă©rkezett toborzĂĄsi irodĂĄktĂłl, fejvadĂĄsz cĂ©gektƑl, ĂĄm ezekben az esetekben egy cĂ©gnek csupĂĄn 25 embert kellett megnĂ©znie ahhoz, hogy 1 embert felvegyen.
  • A kivĂĄlasztĂłk a LinkedInrƑl Ă©s önĂ©letrajz-adatbĂĄzisokbĂłl is talĂĄlnak jelölteket. A jelöltek 34%-kerĂŒlt Ă­gy a cĂ©gekhez, a toborzĂłknak pedig 65 embert kell ĂĄtnĂ©zniĂŒk 1 jelölt kivĂĄlasztĂĄsĂĄhoz.

De hogyan tudnak ezek az információk segíteni az álláskeresƑknek abban, hogy jobb állást találjanak?

  1. KeverjĂŒk össze

HasznĂĄljuk a fent emlĂ­tett technikĂĄk mindegyikĂ©t. ElƑször talĂĄljunk 20 listĂĄzott, Ă©rdeklƑdĂ©sĂŒnkre szĂĄmot tartĂł ĂĄllĂĄst minden hĂ©ten, majd szƱkĂ­tsĂŒk a listĂĄt a 3-4 legjobb ĂĄllĂĄsra. Csak azokra a pozĂ­ciĂłkra jelentkezzĂŒnk, amelyekre szinte tökĂ©letesen megfelelĂŒnk.

  1. LegyĂŒnk megtalĂĄlhatĂłak

TökĂ©letesĂ­tsĂŒk a LinkedIn profilunkat Ă©s az online önĂ©letrajzunkat, hogy a fejvadĂĄszok biztosan megtalĂĄljanak minket. Ennek rĂ©szekĂ©nt emeljĂŒk ki a valĂłs erƑssĂ©geinket, Ă©s Ă­rjuk le a legjelentƑsebb teljesĂ­tmĂ©nyeinket.

  1. LehetƑleg legyen ajánlásunk

A telefonos szƱrĂ©s vezet legkevĂ©sbĂ© sikeres felvĂ©telhez. Ha kapunk egy szemĂ©lyes interjĂș lehetƑsĂ©get, akkor az esĂ©lyĂŒnk az ĂĄllĂĄsra nagyjĂĄbĂłl 10%, fĂŒggetlenĂŒl attĂłl, milyen mĂłdon talĂĄltak meg minket, egy kivĂ©tellel: 20%-al több az esĂ©lyĂŒk azoknak, akik ajĂĄnlĂĄs ĂștjĂĄn Ă©rkeztek. Ez az, amiĂ©rt az ajĂĄnlĂĄs messze felĂŒlmĂșlja az összes egyĂ©b utat.

  1. ÉpĂ­tsĂŒnk valĂłdi hĂĄlĂłzatot

A networking arrĂłl szĂłl, hogyan talĂĄljunk olyan embereket, akik jĂłtĂĄllnak a kĂ©pessĂ©geinkĂ©rt, Ă©s nyitott pozĂ­ciĂłkat tudnak nekĂŒnk ajĂĄnlani. Ezzel pĂĄrhuzamosan aktĂ­van rĂ©szt kell vennĂŒnk olyan csoportokban, ahol a terĂŒletĂŒnk kĂ©pviselƑi, szakemberei is megfordulnak. A toborzĂłk ugyanis ĂĄtnĂ©zik a tagsĂĄgi listĂĄkat.

  1. ÉpĂ­tsĂŒnk „fordĂ­tott” hĂĄlĂłzatot

VegyĂŒnk fel minden hĂ­vĂĄst a fejvadĂĄsztĂłl, Ă©s mi magunk is ajĂĄnljunk nekik szakembereket. A jövƑben biztosan meg fogjĂĄk hĂĄlĂĄlni ezt nekĂŒnk interjĂșkkal, ahogyan azok is, akiknek segĂ­tettĂŒnk ĂĄllĂĄshoz jutni.

  1. VĂ©gezzĂŒnk felfedezƑi interjĂșt

Ha a fentebb emlĂ­tett összes tanĂĄcsot betartottuk, egĂ©sz biztosan bekerĂŒlĂŒnk egy interjĂșra. Hogy megnöveljĂŒk az utolsĂł körre valĂł bekerĂŒlĂ©s esĂ©lyĂ©t is, biztosnak kell lennĂŒnk abban, hogy kellƑ pontossĂĄggal interjĂșztatnak minket. KezdjĂŒk azzal, hogy megkĂ©rdezzĂŒk az interjĂșztatĂłt, melyek azok a nagyobb feladatok, amelyeket a felvĂ©telt nyert jelöltnek majd kezelnie kell a munkĂĄja sorĂĄn. EzutĂĄn adjunk rĂ©szletes pĂ©ldĂĄkat arra, hogy milyen ehhez hasonlĂł munkĂĄt lĂĄttunk el, Ă©s hogyan tettĂŒk mindezt.

A Lever adatai Ă©leslĂĄtĂłak. Miközben felmĂ©rĂ©sĂŒk elsƑdleges cĂ©lja az volt, hogy segĂ­tse a vĂĄllalatokat a jobb kivĂĄlasztĂĄsi praktikĂĄk alkalmazĂĄsĂĄban, az ĂĄllĂĄskeresƑk szĂĄmĂĄra is felbecsĂŒlhetetlen informĂĄciĂłkkal szolgĂĄl. Ha tudjuk, mi alapjĂĄn vesznek fel, vagy utasĂ­tanak vissza minket, akkor több esĂ©llyel indulunk.

ForrĂĄs: https://www.hrportal.hu/hr/az-online-jelentkezessel-van-a-legkevesebb-eselyunk-bejutni-egy-interjura-20170426.html

A rugalmas munkavĂ©gzĂ©s Ă©s a kollĂ©gĂĄk szemĂ©lye a legfontosabb tĂ©nyezƑk a jövƑ munkavĂĄllalĂłi szĂĄmĂĄra. Az alapfizetĂ©s sem maradt le a dobogĂłrĂłl, de a relatĂ­v fontossĂĄgot tekintve a top öt elem között a javadalmazĂĄshoz kapcsolĂłdĂł tĂ©nyezƑ csupĂĄn a harmadik. A PwC MagyarorszĂĄg közel 13000 közĂ©piskolĂĄban vagy felsƑoktatĂĄsi intĂ©zmĂ©nyben tanulĂł diĂĄk Ă©s pĂĄlyakezdƑ munkahely-vĂĄlasztĂĄsi preferenciĂĄit mĂ©rte fel 2016 novembere Ă©s 2017 mĂĄrciusa között.

„Azzal a cĂ©llal indĂ­tottuk el a kutatĂĄst, hogy megismerjĂŒk Ă©s a munkĂĄltatĂłk szĂĄmĂĄra elĂ©rhetƑvĂ© tegyĂŒk azokat a tĂ©nyezƑket, amelyek alapjĂĄn a diĂĄkok, illetve hallgatĂłk munkahelyet vĂĄlasztanak. A megkĂ©rdezettek 63%-a felsƑoktatĂĄsban tanul, közel 20%-uk dolgozik, 18% pedig közĂ©pfokĂș oktatĂĄsban rĂ©szesĂŒl. Ɛk a jövƑ munkavĂĄllalĂłi, az Ƒ preferenciĂĄik megismerĂ©se alapvetƑ fontossĂĄgĂș ahhoz, hogy a szervezetek reagĂĄlni tudjanak a ma mĂĄr szinte minden iparĂĄgat Ă©rintƑ munkaerƑ-hiĂĄnyra, mely a vĂĄllalatvezetƑk 92%-a szerint a növekedĂ©s legnagyobb gĂĄtja” – mondja Bencze RĂłbert, a PwC MagyarorszĂĄg HR-tanĂĄcsadĂĄsi ĂŒzletĂĄgĂĄnak igazgatĂłja.

A relatĂ­v fontossĂĄgot tekintve a megkĂ©rdezettek 36 tĂ©nyezƑbƑl a rugalmas munkavĂ©gzĂ©st; a munkatĂĄrsakat, akikkel naponta dolgoznak Ă©s az alapfizetĂ©st soroltĂĄk az elsƑ hĂĄrom helyre. A negyedik elem, a sabbatical, vagyis a hosszabb ideig tartĂł alkotĂłi szabadsĂĄg lett, közvetlenĂŒl az Ă©rdekes Ă©s kihĂ­vĂĄst jelentƑ munka elƑtt. Amit nem tartanak kĂŒlönösebben fontosnak a fiatalok, amikor munkahelyet vĂĄlasztanak, az a brand. Ahogy a vĂ­ziĂł Ă©s stratĂ©gia sem meghatĂĄrozĂł, helyette az Ƒszinte kommunikĂĄciĂłt vĂĄrjĂĄk el.

A vĂĄlaszadĂłk 75%-a szĂĄmol Budapesttel mint munkavĂ©gzĂ©si hellyel. A preferĂĄlt iparĂĄgak közĂŒl a legtöbben a pĂ©nzĂŒgyi terĂŒlet irĂĄnt Ă©rdeklƑdnek, a vĂĄlaszadĂłk 34%-a jelezte, hogy szĂ­vesen helyezkedne el ilyen profilĂș cĂ©gnĂ©l.

„A kĂ©rdƑívben arra is kĂ­vĂĄncsiak voltunk, hogy a fiatalokat mi ösztönzi a kĂŒlföldi munkavĂĄllalĂĄsra, illetve melyek azok a tĂ©nyezƑk, amelyek MagyarorszĂĄgon tartanĂĄk Ƒket. A vĂĄlaszokbĂłl kirajzolĂłdik, hogy mindkettƑ mellett ugyanazok az Ă©rveik: az anyagi kompenzĂĄciĂł Ă©s a karrierfejlƑdĂ©s” – hangsĂșlyozza Bencze RĂłbert.

A megkĂ©rdezettek nyitottak a lakĂłhely-vĂĄltoztatĂĄsra MagyarorszĂĄgon belĂŒl, fƑkĂ©nt abban az esetben, ha a leendƑ munkaadĂłjuk a csalĂĄdjuk elhelyezkedĂ©sĂ©t is tĂĄmogatja. A kĂŒlföldre tĂĄvozĂĄs mellett erƑs Ă©rv, hogy a fiatalok Ășgy vĂ©lik, a fizetĂ©sen tĂșl a szakmai fejlƑdĂ©sre is nagyobb esĂ©lyĂŒk van az orszĂĄghatĂĄron kĂ­vĂŒl.

„A kutatĂĄs eredmĂ©nyeit elemezve, ĂĄtfogĂł kĂ©pet kaptunk arrĂłl, hogy szĂĄmos demogrĂĄfiai jellemzƑ Ă©s egyĂ©b preferenciĂĄk mentĂ©n melyek az aktuĂĄlisan vonzĂł munkahelyi tĂ©nyezƑk Ă©s gyakorlatok a mĂ©g oktatĂĄsban rĂ©szesĂŒlƑk, illetve a pĂĄlyakezdƑk szĂĄmĂĄra. Ennek ismeretĂ©ben a vĂĄllalatok is feltĂ©rkĂ©pezhetik, hogy a szervezetĂŒkön belĂŒl vannak-e olyan juttatĂĄsi elemek, munkaszervezĂ©si mĂłdszerek, melyek nĂ©pszerƱek lehetnek a jövƑ munkavĂĄllalĂłi szĂĄmĂĄra. Amennyiben hiĂĄnyossĂĄgokat talĂĄlnak, akkor pedig hozzĂĄ tudnak lĂĄtni az ĂĄtalakĂ­tĂĄsi folyamathoz, hogy pĂ©ldĂĄul a tanulmĂĄnyaikat csak nĂ©hĂĄny Ă©v mĂșlva befejezƑ diĂĄkokat igĂ©nyeik ismeretĂ©ben tudjĂĄk megszĂłlĂ­tani” – mondja Bencze RĂłbert.

ForrĂĄs: https://www.hrportal.hu/hr/az-idealis-munkahely-rugalmas–jo-fejek-a-munkatarsak-es-alkotoi-szabadsagot-is-adnak-20170329.html

MĂ­g hazĂĄnkban a gazdasĂĄgilag aktĂ­v lakossĂĄg közel fele nƑ, a vezetƑk Ă©s a vĂĄllalkozĂłk között mĂ©gis tĂșlsĂșlyban vannak a fĂ©rfiak. Hogy ez megvĂĄltozzon, ahhoz a tĂĄrsadalmi tĂĄmogatĂĄs Ă©s szemlĂ©letvĂĄltĂĄs mellett vezetƑi pĂ©ldakĂ©pekre, erƑs nƑi hĂĄlĂłzatokra, a fĂ©rfiak Ă©rzĂ©kenyĂ­tĂ©sĂ©re Ă©s önbizalommal teli, magabiztos nƑkre van szĂŒksĂ©g, derĂŒlt ki a Loffice-ban, a Startup Safary keretĂ©ben megrendezett „Future Leaders – nƐK a jövƑ vezetƑi?” panelbeszĂ©lgetĂ©sen.

SzĂĄmos nemzetközi kutatĂĄs bizonyĂ­tja, hogy lĂ©nyegesen magasabb az alapvetƑ jövedelmezƑsĂ©gi mutatĂł a vĂĄllalatoknĂĄl, ahol nƑk is rĂ©szt vesznek a cĂ©gek irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄban, mint a tisztĂĄn fĂ©rfi felsƑvezetƑkbƑl ĂĄllĂł cĂ©geknĂ©l. BĂĄr MagyarorszĂĄgon a vezetƑ pozĂ­ciĂłk 41 szĂĄzalĂ©kĂĄt töltik be nƑk, a cĂ©gmĂ©ret növekedĂ©sĂ©vel a hölgyek szerepe csökken a vezetĂ©sben, a nagyvĂĄllalatok Ă©lĂ©n Ă©s a politikai Ă©letben pedig mĂ©g inkĂĄbb tĂșlsĂșlyban vannak a fĂ©rfiak. A fizetĂ©sekben pedig mĂ©g mindig jelentƑs kĂŒlönbsĂ©gek vannak, az Eurostat legutĂłbbi adatai szerint egy vezetƑ beosztĂĄsĂș nƑ a kĂ©tharmadĂĄt se keresi MagyarorszĂĄgon annak, amit egy hasonlĂł beosztĂĄsĂș fĂ©rfi visz haza.

A Startup Safary keretĂ©ben, ĂĄprilis 21-Ă©n a Loffice-ban megrendezett “Future Leaders – nƐK a jövƑ vezetƑi?” esemĂ©nyen olyan sikeres Ă©s elismert felsƑvezetƑk beszĂ©lgettek a jövƑ nƑi vezetƑinek tĂĄmogatĂĄsi kĂ©rdĂ©seirƑl, mint BlaskĂł Nikolett, az ACG ĂŒgyvezetƑje, CzakĂł BorbĂĄla, az Ernst & Young globĂĄlis partnere, Zolnay Judit, a MetLife vezĂ©rigazgatĂłja, Heal Edina, a Google magyarorszĂĄgi vezetƑje, SimĂł György, a Day One Capital ĂŒgyvezetƑ partnere, Varga ZoltĂĄn a Central MĂ©diacsoport vezĂ©rigazgatĂłja Ă©s Batta BarnabĂĄs, a MITTE Communications stratĂ©giai igazgatĂłja.

SzĂĄmos nemzetközi kutatĂĄs bizonyĂ­tja, hogy lĂ©nyegesen magasabb az alapvetƑ jövedelmezƑsĂ©gi mutatĂł a vĂĄllalatoknĂĄl, ahol nƑk is rĂ©szt vesznek a cĂ©gek irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄban, mint a tisztĂĄn fĂ©rfi felsƑvezetƑkbƑl ĂĄllĂł cĂ©geknĂ©l. BĂĄr MagyarorszĂĄgon a vezetƑ pozĂ­ciĂłk 41 szĂĄzalĂ©kĂĄt töltik be nƑk, a cĂ©gmĂ©ret növekedĂ©sĂ©vel a hölgyek szerepe csökken a vezetĂ©sben, a nagyvĂĄllalatok Ă©lĂ©n Ă©s a politikai Ă©letben pedig mĂ©g inkĂĄbb tĂșlsĂșlyban vannak a fĂ©rfiak. A fizetĂ©sekben pedig mĂ©g mindig jelentƑs kĂŒlönbsĂ©gek vannak, az Eurostat legutĂłbbi adatai szerint egy vezetƑ beosztĂĄsĂș nƑ a kĂ©tharmadĂĄt se keresi MagyarorszĂĄgon annak, amit egy hasonlĂł beosztĂĄsĂș fĂ©rfi visz haza.

A nƑi karrierĂ©pĂ­tĂ©s gĂĄtja sok esetben mĂ©g mindig egyszerƱen az, hogy nem hiszik el, hogy kĂ©pesek lehetnek az adott szerepre. A nƑi vezetƑk szĂ­nre lĂ©pĂ©sĂ©nek az egyik kulcsa Ă­gy az lehet, hogy minĂ©l több fiatal nƑ gyƑzze le belsƑ fĂ©lelmeit, szerezzen elĂ©g önbizalmat Ă©s magabiztossĂĄgot ahhoz, hogy fel merje vĂĄllalni a vezetƑ szerepet. Ehhez többek között tĂĄmogatĂł cĂ©gkultĂșrĂĄra Ă©s nƑi hĂĄlĂłzatokra van szĂŒksĂ©g, emelte ki a beszĂ©lgetĂ©sen Heal Edina, a Google magyarorszĂĄgi irodĂĄjĂĄnak vezetƑje.

SzerencsĂ©re a vezetƑi ambĂ­ciĂłkra vĂĄgyĂł fiatalabb nƑk ma mĂĄr abbĂłl a szempontbĂłl is könnyebb helyzetben vannak MagyarorszĂĄgon, hogy szĂĄmos olyan nƑi vezetƑi pĂ©ldakĂ©pet talĂĄlhatnak, akik pĂĄlyĂĄjukkal bizonyĂ­tottĂĄk, legyƑzhetƑk a tĂĄrsadalmi akadĂĄlyok, s emellett megteremthetƑ az egyensĂșly a karrier Ă©s a magĂĄnĂ©let között. Erre szolgĂĄlhat kivĂĄlĂł pĂ©ldakĂ©nt CzakĂł BorbĂĄla, aki több Ă©vtizede tölt be a pĂ©nzĂŒgyi szektorban vezetƑi szerepet, miközben Ă©desanya is. Szerinte egyĂ©bkĂ©nt szĂĄmos orszĂĄgban – köztĂŒk NĂ©metorszĂĄgban, a SkandinĂĄv terĂŒleteken Ă©s Costa RicĂĄn – is bevezetett nƑi kvĂłtarendszer hozhatna igazi ĂĄttörĂ©st, ami nemcsak a politikai Ă©letben Ă©s a cĂ©gek vezetĂ©sĂ©ben erƑsĂ­tenĂ© a nƑk szerepĂ©t, hanem a vĂĄllalati szektor egĂ©szĂ©ben Ă©s a közszfĂ©rĂĄban is. Ahhoz pedig, hogy a felsƑvezetƑi szĂ©kekbe minĂ©l több nƑ kerĂŒljön, a cĂ©geknek az elƑtte levƑ, köztes fĂĄzisok kinevezĂ©sĂ©nĂ©l is hangsĂșlyt kell fektetniĂŒk arra, hogy minĂ©l nagyobb szĂĄzalĂ©kban kerĂŒljenek hölgyek pozĂ­ciĂłba. TovĂĄbbĂĄ a nƑi munkavĂĄllalĂłknak meg kell tanulniuk a sajĂĄt Ă©rdekeiket megfelelƑen Ă©s hatĂĄrozottan kĂ©pviselni, mutatott rĂĄ Zolnay Judit, a MetLife vezĂ©rigazgatĂłja.

A beszĂ©lgetĂ©s rĂ©sztvevƑi egyetĂ©rtettek abban, hogy alapvetƑen nincs kĂŒlönbsĂ©g a nƑi Ă©s a fĂ©rfi vezetƑk között, hanem a velĂŒk szemben tĂĄmasztott elvĂĄrĂĄsok mĂĄsok. A tĂĄrsadalom ĂĄltal bekĂłdolt szerepek miatt ugyanis a többsĂ©g Ășgy gondolja, a nƑi vezetƑknek lĂĄgynak Ă©s megĂ©rtƑnek kell lenniĂŒk, Ă­gy nehezen fogadjĂĄk el tƑlĂŒk az asszertivitĂĄst Ă©s a hatĂĄrozottsĂĄgot. BlaskĂł Nikolett, az ACG ĂŒgyvezetƑje ezĂ©rt tartja nagyon pozitĂ­vnak a nƑi vezetƑk között zajlĂł generĂĄciĂłvĂĄltĂĄst, a most szĂ­nre lĂ©pƑ fiatal hölgyek ugyanis jĂłval kockĂĄzatvĂĄllalĂłbbak, mint idƑsebb tĂĄrsaik.

Ám addig, amĂ­g a vezetƑk többsĂ©ge fĂ©rfi, az Ƒ Ă©rzĂ©kenyĂ­tĂ©sĂŒk is kiemelten fontos, emelte ki Batta BarnabĂĄs, a MITTE Communications stratĂ©giai igazgatĂłja. KutatĂĄsok bizonyĂ­tjĂĄk, hogy sok esetben a fĂ©rfi vezetƑk tudat alatti berögzĂŒlĂ©sek ĂĄltal vezĂ©relve rosszabbul Ă­tĂ©lik meg Ă©s Ă©rtĂ©kelik a nƑi munkatĂĄrsakat. EzĂ©rt szĂĄmos nagyvĂĄllalat tanfolyamokra Ă©s trĂ©ningekre kĂŒldi a fĂ©rfi munkavĂĄllalĂłkat, melyek segĂ­tsĂ©gĂ©vel felismerhetik a nƑi vezetƑk sikerĂ©ben rejlƑ szemĂ©lyisĂ©gi tĂ©nyezƑket.

SimĂł György, a Day One Capital ĂŒgyvezetƑ partnere a szerepcsere fontossĂĄgĂĄt is kiemelte, vagyis hogy a fĂ©rfiak mind a magĂĄnĂ©letben, mind a munkahelyen merjenek felvĂĄllalni inkĂĄbb nƑkhöz kötött szerepeket, feladatokat. Varga ZoltĂĄn, a Central MĂ©diacsoport vezĂ©rigazgatĂłja szerint a vĂĄltozĂĄshoz a nƑk mĂ©diareprezentĂĄciĂłjĂĄnak sokszĂ­nƱsĂ©ge is kiemelten szĂŒksĂ©ges. Ennek lehetsĂ©ges mĂłdjai, hogy a kĂŒlönbözƑ mĂ©diumok ne csak a megszokott szerepekben mutassĂĄk be a nƑket, s a nƑi magazinok mellett a gazdasĂĄg Ă©s politikai sajtĂłban is talĂĄlkozhassunk pĂ©ldaĂ©rtĂ©kƱ törtĂ©netekkel. Ez elƑsegĂ­theti, hogy a tĂĄrsadalom szĂ©les rĂ©tegeiben is megvĂĄltozzon a nƑi szerepek megĂ­tĂ©lĂ©se.

ForrĂĄs: https://www.hrportal.hu/hr/a-nok-a-jovo-vezetoi—-erzekenyites-ferfiaknak-20170423.html

Scroll to Top